8.10.06

Echt gebeurd!

Hennie en ik gaan al jaren naar Zwitserland op vakantie. De eerste keer was dat in 1991. Zoals je wel weet spreken ze in dat land een ratjetoe aan talen. Officieel Duits, Frans en Retro-Romaans. Het Duits is moeilijk te verstaan. Het Retroromaans is Chinees voor me en mijn Frans is het Frans van de jaren 60. Vanaf 1991 gaan we vakantie naar Wallis. In deze streek spreken ze Duits en Frans. Ons vakantieadres lag in het dorpje Aminona (zie Vakantie 2006) en dat ligt nog net in het Franse gedeelte.
Ik herinner me nog het volgende uit 1991:Hennie en ik wandelen door Crans Montantana, een modain golf- en skioord in de buurt van Aminona. Het is er druk op straat. Ik zeg tegen Hennie: Wagse effe, ich bun zoeë truk. 'n Minuutje later vraagt Hennie me: Enne is 't geluktj? Nae, antwoord ik, 't Waas mich vaöl te drök!!.
Voor alle zekerheid: Publique betekent openbaar en Piscine is een zwembad en geen .... Echt gebeurd.